• broken image
  • I arbetet med Glömskans Arkiv har Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad utforskat minnets och glömskans roll för antirasistisk kamp.

     

    Tidigt i den här processen fastnade vi för att synliggöra en dubbelhet. Å ena sidan maktens rasistiska amnesi, som genom sin glömska förvägrar oss att sörja och sörjas och därmed tar ifrån oss och exploaterar vår mänsklighet. Som gör det möjligt för rasismen att ständigt återupprepa sitt systematiska våld. Som benämner oss som siffror, vågor, statistik, aldrig som människor. Å andra sidan sociala rörelsers aktiva minnesarbete på gatan. Det som inte blir till monument, men uppstår i den vardagliga sorgen, ilskan, ömheten och motståndet. Alla som väljer att fortsätta minnas trots att den officiella berättelsen är att ingenting hände. Som organiserar manifestationer eller lägger ut blommor på gatan. Som målar sorger och sanningar på väggar när tidningar inte tar in våra ord. Och på så sätt kämpar för att få sörja och sörjas och i längden för att vi ska få vara människor, med samma rättigheter. Tillsammans ville vi undersöka det minnesarbete som bedrivs av aktivister i Malmö och dröja vid de erfarenheter som den officiella historieskrivningen försökt förtränga.

     

    I en brevväxling med representanter för sociala rörelser i Malmö ställde de ett antal frågor om deras respektive praktiker i relation till minnesarbete. Här följer några av de svar de fick.

    *

     

    Varför är det viktigt för aktivister att minnas?  

    Hela idén med arkivet kom från att man inte litade på de befintliga, att de skulle ta vara på rörelsen erfarenheter. Det är tidigt 1900-tal. Rörelsens första arkiv i Sverige stod i Stockholm, 1902 och det är ett av de äldsta i världen. Men det var ju också ett led i en samordnad aktion. När man skulle visa upp att man var jämställda aktörer i det offentliga rummet. Det var därför man startade egna tidningar, egna folkskolor, egna folkbibliotek. En parallell kunskapsbank, men också en minnesbank på något sätt. Det är mitt under kriget, 1941, som man bildade det här arkivet. Man har en oerhört tydlig gemensam aktion mot nazismen redan ’33 och framåt.… just minnena av förtryck och motstånd är själva grundfundament för rörelsens arkiv. I början tror jag att det var en del i den politiska kampen. Att man ska kunna lära sig saker. ”Ja, men den här frågan har vi slagits med förut, hur gjorde vi då?” I början av rörelsens gärning så hade man daglönare som inte visste om de skulle få jobba eller inte. Men de var tvungna att infinna sig i en kö varje morgon och sedan pekade man på dem. Men i dagsläget så kanske folk sover med mobilen. Det är sms-jobb som man ska svara på dagen innan, snabbt som fan. Det är samma aktioner från kapitalets sida och då kan man kanske försöka lära sig något av en massa sådana frågor när man försöker rulla tillbaka i vår utveckling. Att en gång har vi slagits med de här sakerna förut, och hur gjorde vi då? Det är ständigt aktuella frågor, men i en ny kontext.

     

     

    Vem tjänar på att det ni vill minnas glöms bort?  

    Ja, det är ju helt uppenbart. Det är ju de som vill rulla tillbaka rörelsens 130 år av gärning. De som inte har sett att samhället har gått framåt genom en lång, lång rad olika politiska reformer utan de som vill gå tillbaka till ett hjälplöst tillstånd på arbetsmarknaden eller minska politiska rättigheter för alla och så vidare.

     

    Varför måste vi minnas gamla förluster, när nya hela tiden äger rum? 

    Minnet sitter i kroppen på den/de som har utsatts för rasism/apartheid. Medierna tar upp det som händer just nu; endast braskande ögonblicksbilder – men för att förstå det som händer behövs en förklaring i vad som hänt historiskt annars blir det förvrängt/obegripligt. Minnet om det som hänt är viktigt för motståndet – den enskildes minnen måste bli en del av en kollektiv kamp för att fungera som motstånd. 

     

    Har minnet en särskild funktion i antirasistisk kamp, till skillnad från andra kamper?

    Vi arbetar för att stärka vår gemenskap och därigenom kan vi stå enade emot rasistiska föreställningar och tvång som beskriver oss utifrån ett normativt samhälle. Vi är folk med flera religioner, etniciteter och tillhörigheter. Men vi bli förminskade till att vara ”arab”. Arab som beskrivs utifrån västs och på ett nedvärderande sätt. Den på­tvingade kategori­seringen på grund av arabiskklingande namn, leder inte enbart till vår utestängning i samhället, utan även till självhat och på ett mentalt plan en förminskningskänsla hos våra barn. Barnen tärs mellan att tillhöra det normativa samhället som inte accepterar de och deras vilja att vara sig själva. Det vill säga en blandning med allt vad det innebär.

     

     

    Är minne alltid en form av motstånd?  

    Vi lever alltid i historien. Det innebär för mig en insikt om att våra positioner, identiteter och konflikter inte arbiträra, utan resultatet av tidigare och ännu pågående konflikter. Det innebär också att vi inte är fria (per definition inte kan vara fria) att avgöra vilka vi är och vart vi har möjlighet att röra oss. Men det faktum att vi lever i historien och att den formar våra identiteter är ocks djupt meningsfullt, för oss som indi­vider och som rörelser. Det förbinder oss med en berättelse som är större än vi själva,med kollektiva identiteter och kamper. Därför är också möjligheten att ta del av sin historia och få den erkänd så viktig för människors upplevelse av upprättelse, stolthet och gemenskap. Ni frågar om minnen av ”förtryck, motstånd och förluster”. Men det är ju mycket viktigt att också minnas segrar och andra stunder av stolthet, så jag funderar på varför ni inte också frågar om dem?

     

     

    Vilka minnen av förtryck, motstånd och förlust är särskilt centrala för er rörelse?

    Det är bra att hantera förlust och förtryck, och det formar arkivet, men det är inte det som beskriver arkivet. Inte förlusten i sig. Det finns en tendens att man ser förlust som att vilja reparera något. Vi försöker låta bli att reparera.Det är inte riktigt vårt arbete.När man reparerar så måste man också utgå ifrån de som har orsakat förlustens villkor för hur reparationen ska se ut. Det är produktivt att se det som inte finns, men det vi gör är att sedan se vad vi kan skapa utifrån våra egna förutsättningar. Det är viktigare än att förhålla oss direkt till vad förlusten väcker inom oss. Vi fokuserar på minnen av det vardagliga. Det som finns i det relationella och i våra intima liv. Det som ofta är lite svårare att arkivera än de stora händelserna och minnena och personerna som är en del av det. Vad händer med minnena som är ständigt närvarande?

    I Malmö så finns olika minnes­monument av dödsskjutningar, minnesmonument som folk gör i form av blommor. Det är inte staden som är ansvarig för det eller gör något för att sörja dessa kroppar. Men vad händer med oss som lever konstant med en rasifierad kropp som går förbi det här. Och får se det här ännu en gång. Det är tankar som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med. Minnen överallt i staden.

  • Glömskans Arkiv har producerats av Amfi på uppdrag av Malmö stad och är en del av Hela staden är ett monument - en utställning med tillfälliga verk i Malmö under 2022 och 2023. Curatorer för grupp-uställningen var Rena Baledi och Anna Wahlstedt.
    AMFI är en plattform för ny dramatik som vill utveckla scenkonsten genom språket. Följ vårt arbete på amfiplay.se